Inkubacja w ramach programu „Hub of Talens 2”

Gesture To Speech zakończyło inkubację w programie „Hub of Talens 2” w grudniu 2021 roku. Najważniejsze elementy, w których pomógł nam program to przygotowanie MVP, opracowanie strategii biznesowej i marketingowej, przygotowanie modelu finansowego, przeprowadzenie analizy rynku i konkurencji oraz przeprowadzenie ankiet w środowisku osób Głuchych.

Aplikacja mobilna

Jednym z etapów procesu inkubacji w ramach programu było przygotowanie MVP (Minimum Viable Product), czyli produktu, który jest chociaż w minimalnym stopniu gotowy do wejścia na rynek. W tym przypadku jest to aplikacja mobilna, która umożliwia tłumaczenie języka migowego w czasie rzeczywistym. Pierwsza wersja naszej aplikacji odczytywała gesty z obrazu w formie statycznej. W trakcie inkubacji udało się ją udoskonalić do formy dynamicznej z użyciem kamery telefonu i odczytywaniem gestów w trybie live. W aplikacji zastosowano model sieci neuronowej, który identyfikuje szczególne punkty ręki, zwraca ich pozycję w przestrzeni i następnie klasyfikuje obraz do kilku predefiniowanych klas. W ten sposób aplikacja tłumaczy język migowy, przekształca go i wyświetla na ekranie w formie czytelnej dla drugiego użytkownika.

Strategie biznesowa i marketingowa

Przygotowaniu strategii biznesowej i marketingowej poświęcono w trakcie procesu inkubacji 30 dni. W tym czasie opracowano logotyp i księgę znaków wykorzystaną później w strategii komunikacji marketingowej z klientami. Stworzono landing page dla prowadzonych kampanii marketingowych. Powstała dzięki temu strona, na której znajdowała się ankieta dla klientów. Umożliwiło to zebranie niezbędnych informacji do walidacji, czyli potwierdzenia, że aplikacja będzie zgodna z założeniami i jest dobrym rozwiązaniem prowadzącym do zaplanowanych wyników.

Opracowanie modelu biznesowego

Business Model Canvas to model biznesowy, który składa się z wizualnego opracowania dziewięciu bloków opisujących 9 najważniejszych elementów przedsięwzięcia.

Kluczowi partnerzy – przede wszystkim są to firmy specjalizujące się w badaniu słuchu i produkcji aparatów słuchowych. Poza tym chcemy współpracować z różnego rodzaju instytucjami publicznymi, jak urzędy miasta, policja. Są to również instytucje, które pomagają finansować zakup sprzętu i usług medycznych osobom niepełnosprawnym oraz placówki badawcze.

Kluczowe działania i procesy – określiliśmy etapy, które są konieczne do pozyskania klienta i rozwoju aplikacji na większą skalę.

Propozycja wartości – najbardziej liczy się dla nas przełamanie barier komunikacyjnych dla osób głuchoniemych, by mogły bez przeszkód aktywizować się zawodowo, udzielać społecznie, mieć łatwiejszy dostęp do informacji i przede wszystkim funkcjonować w społeczeństwie tak, jak osoby słyszące. Aplikacja Gestute To Speech jest również możliwością dla osób słyszących do nauki języka migowego.

Relacje z klientami – z jednej strony stawiamy na komunikację w Social Mediach i innymi kanałami on-line za pomocą działań marketingowych, z drugiej strony chcemy komunikować się bezpośrednio, by utrzymywać dobre relacje z klientami i mieć stały kontakt.

Segment klientów – chcemy, by nasza aplikacja trafiła zarówno do klientów indywidualnych, czyli osób fizycznych, głuchoniemych i niedosłyszących (których w Unii Europejskiej jest około 750 tysięcy) oraz instytucji publicznych takich jak urzędy miasta i gminy, oddziały szpitalne i policyjne, placówki medyczne, szkoły. Nawiązaliśmy również kontakt z klientami B2B bezpośrednimi, czyli reselerami, którzy pomogą w dystrybuowaniu aplikacji. Ostatnim rodzajem klienta są firmy, które tworzą materiały multimedialne lub dystrybuujące.

Kluczowe zasoby – w tym punkcie określiliśmy zarówno zasoby finansowe, którymi są: wkład własny, dotacje i kapitał equity oraz zasoby osobowe, czyli zespół 3 osób, dzięki którym powstało Gesture To Speech, są nimi: kierownik projektu Wiktor Wróbel, ekspert ds. technologii i produktu Szymon Trochimiak oraz ekspert od strony merytorycznej produktu Paweł Kacprzak.

Kanały komunikacji – wykorzystamy marketing pośredni (kampania Adwords i działalność w Social Mediach), sklepy z aplikacjami, sieci partnerów i instytucji, systemy poleceń i rekomendacji oraz ambasadorów marki.

Struktura kosztów – oszacowaliśmy koszty operacyjne, jakie poniesiemy w pierwszym i kolejnych latach działalności.

Strumienie przychodów – w tym miejscu określiliśmy rodzaje miesięcznych abonamentów, takich jak „Standard” – podstawowy dostęp do aplikacji umożliwiający obustronną komunikację, „Premium” – dodatkowo wtyczka do przeglądarek, „Nauka +” daje możliwość nauki języka migowego oraz „Abonament dla instytucji”.

Analiza rynku

Na świecie jest około 500 mln osób, które mają wadę słuchu, a według szacunków w 2050 roku liczba ta wzrośnie do ponad 700 mln. W Polsce problem ten dotyka 500 tys. osób. W wyniku tego 170 tys. osób żyjących w naszym kraju nie ma stałej pracy. W Polsce zgodnie z ustawą z 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym należy zapewnić komunikację z osobami migającymi pod rygorem kary. Jest to 16 Urzędów Wojewódzkich, 314 Urzędów Powiatowych, 24 77 Urzędów Gminy, 2 500 gminnych ośrodków pomocy społecznej, 314 000 Urzędów Miast i starostw powiatowych oraz 380 Powiatowych Urzędów Pracy.

Analiza konkurencji

Na rynku istnieje kilka firm, które zdecydowały się przeciwdziałać problemowi, jakim jest wykluczenie społeczne osób niesłyszących. Niektóre z nich potrafią odczytywać gesty i pełnić funkcję komunikatora internetowego, a inne przekładać mowę na napisy. Jak dotąd nie wprowadzono na rynek jednak żadnego rozwiązania, które połączyłoby pojedyncze funkcje istniejących aplikacji i dodatkowo dołączyło swoje pomysły. Gesture To Speech jest jedyną aplikacją na rynku, która poza wymienionymi zadaniami ma wtyczkę do przeglądarki, może implementować w oprogramowaniu zewnętrznym, działa w czasie rzeczywistym, ma wbudowany międzynarodowy język migowy, działa automatycznie i online, tłumaczy bez udziału osoby tłumacza (dzięki wirtualnemu avatarowi) oraz jest aplikacją samouczącą.

Przeprowadzenie ankiet w środowisku osób niesłyszących

Ankiety pomogły nam w przeprowadzeniu walidacji całego projektu. Skierowaliśmy ją głównie do protetyków słuchu spółka Marmed S.A. oraz osób Głuchych grupa Uni-Lex projekt „Głusi w biznesie”.

Osoby ankietowane odpowiedziały następująco na zadane pytanie

Czy Pani/Pana zdaniem inwestowanie w naukę polskiego języka migowego jest przyszłościowe? – 86% ankietowanych odpowiedziało twierdząco.

Czy Pani/Pana chętnie podejmowałaby pracę z osobami komunikującymi się w polskim języku migowym, gdyby rolę tłumacza przejęło urządzenie elektroniczne? – 77% ankietowanych odpowiedziało twierdząco

Czy skorzystałaby Pani/skorzystałby Pan w swojej pracyz urządzenia, które jest w stanie przetłumaczyć język polski na polski język migowy i odwrotnie? – 91% ankietowanych odpowiedziało twierdząco

Czy byliby Państwo skłonni zapłacić za dostęp do takiego narzędzia? – większość ankietowanych nie była zdecydowana, jeśli chodzi o odpowiedź i odpowiedziała nie jestem pewien 64% jednakże z przewagą odpowiedzi twierdzących 27% ankietowanych.

Strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies.